Vi i SalatMestern har helt siden starten latt ­kvalitet for kunden være drivkraften bak utviklingen av våre produkter. Forretningsideen fra starten var å lage produkter som fremstår som hjemme­laget. Typisk er det derfor at ­dagens rømme­sild i beger, lages etter samme opp­skriften som vi gjorde på begynnelsen av 1970-tallet.


 

Historien

 

 

Fra kjøkkenbenk til kjøkkenbenk

«Vår familie har alltid vært knyttet til matfaget. Far var slakter og selv avsluttet jeg min tid til sjøs som stuert. Når vi hadde landligge oppsøkte jeg heller matbutikker for å se på utvalget enn å gå på restaurant eller bar. Vel hjemme begynte kona og jeg med fiskemat og cateringforretninger i Fredrikstad og Moss. Siden har det bare gått slag i slag.»

«Noe av det første som sto på menyen var ulike sildevarianter. Rømmesild, en oppskrift fra 1970-tallet, er fortsatt den som går og gjelder den dag i dag. Vi var ivrige og var nok den første i Norge som lagde salat av surimi, eller crabfish. Jeg har alltid vært opptatt av smak og derfor har råstoff alltid hatt største fokus hos oss. Mange av SalatMesterns produkter er basert på sjømat og flere vil ha det til at jeg kan smake hvor i verden den enkelte reka er fisket. Vi skal aldri gå på akkord med råvarekvaliteten i våre produkter!

Tett samarbeid med flere av våre viktigste kunder fører til at vår kreative evner ofte blir satt på prøve. Ikke bare når det gjelder å utarbeide nye oppskrifter og produkter, men også hvordan de kan brukes og presenteres. Jeg tror vi har mye kunnskap å tilby kundene, som vil gjøre deres salg enklere. I det ligger også råd og vink om hvordan produktene kan serveres.

Vi begynte å lage og tilberede mat hjemme på kjøkkenbenken for mange, mange år siden. I 2018 runder SalatMestern 30 år og det er mye av de samme matfaglige kvalitetene som vi bygger vår virksomhet på i dag. Og entusiasmen for arbeidet og faget, ja, den er fortsatt grunnlaget for alt vi gjør i dag og planene framover»

– Geir Andersen, styrets leder

 

SalatMestern – En naturlig del av oppveksten

«Jeg ble nærmest født inn i virksomheten og var med som 12-åring da mamma og pappa bestemte seg for å starte SalatMestern. Min første jobb var å etikettere flasker for hånd – etter skoletid.»

«Det var akkord og betalingen var 8 øre flaska! Her var det ingen i slinger i valsen, alt skulle gå rett for seg. Hver fredag reiste min søster og jeg til min bestemor for å overnatte der, slik at foreldrene mine kunne jobbe om natta. Lørdag skulle jo butikkene være fulle av nylaget mat. Det skulle være selskapsmat på alle fat til kunder som hadde planer for helga.

Tillaging av mat har vært en naturlig del av hele min oppvekst. Sammen med skolekamerater ble det fort helgejobbing på SalatMestern. 20 timers økter som var krevende nok, men det ble en god blanding av moro og alvor. En holdning som jeg har tatt med meg videre i arbeidslivet.

Etter første år på videregående skole sto jeg oppført med 140.000 kroner i årsinntekt. Det var ikke på grunn av gode lønnsbetingelser, men fordi jeg hadde så mange arbeidstimer bak meg, mye til produksjon av dressinger på flaske.

Siden 1998 har SalatMestern vært min faste arbeidsplass. Jeg er levende opptatt av å få til noe, bygge virksomheten videre og skape arbeidsplasser. Kunnskap om tekniske problemstillinger og matinteresse har ført meg inn i forskjellige lederroller i bedriften. Etter 17 års fartstid tok jeg over som daglig leder i 2015. SalatMestern er inne i en rivende utvikling med stadige investeringer. Vi er en gjeng med entusiaster! Våre 70 ansatte stiller sin kunnskap til rådighet for at kundene skal få de produktene de fortjener. Vi utvikler stadig nye produktgrupper for kunder som igjen skal gjøre sine kunder, forbrukerne, fornøyd med sin mat – til hverdag og fest.»

– Thomas Andersen – Daglig leder

 

Gla´guttene fra produktutviklingskjøkkenet

– Vi har prøvd å dele sovepose på tur i fjellet og nærmere kommer vi vel ikke hverandre, konstaterer Lars og Kenneth og ender i en rungende latter. De er SalatMestern`s Knoll og Tott på produktutviklings-kjøkkenet. Her utvikler de bedriftens nye produkter, ofte i et samarbeid med kunder som er «skrubbsultne» på noe nytt!

«Gla`guttene» legger ikke skjul på at jobb og fritid lett går litt over i hverandre. Guttekvelder og venner-vennersfest kan resultere i noe som kan brukes i et nytt produkt for SalatMestern. –Det blir lett historien om noe som går fra kjøkkenbenk til kjøkkenbenk. Vi fisker og jakter og da er ikke veien lang til å røyke og grille. Det dreier seg om å identifisere mat med god smak og lang tids holdbarhet. Vi må tenke mye kjemi og mikrobiologi og det er ofte like mye snakk om teknikk som matforståelse. Det kan ikke være sånn at dersom butikken stenger, så blir folk uten mat, sier Kenneth og smiler.

Det dreier seg i det heletatt om å utvikle nisjer og konsepter. Asiatisk, «Godt norsk», brasiliansk til fotball-VM, Ol-mat og mat til sommer- og julesesongen – for å nevne noe. Og etter jul skal det jo være lettere mat!

Vi må søke inspirasjon der det kan finnes og messer er jo et sted vi kan følge med i utviklingen av trender. Mange av åre kunder jobber med sine team og kommer til oss med ideer de vil ha prøvd ut. Det kan godt være nye produktutfordringer hvor råvarene må hentes fra andre siden av kloden! I 2016 utviklet vi sammen med kunder over 50 nye produkter for salg ut fra butikk, sprudler Lars og Kenneth.

Selv om begge lar kreativiteten blomstre, ligger det mye alvor bak et produkt. – Vi har jo ansvaret for forbrukernes ve og vel gjennom de krav og forskrifter som er satt. Opplæring av personale og troubleshooting hører også med i en prosess fra oppskrift til holdbarhetsforsøk med det enkelte produkt. Ofte er vi også med på produksjonsstart av nye produkter. Vi snakker vel om nytte og behag, her også mener SalatMesterns Knoll og Tott.